Історія кафедри МБМІ
Завідувачами кафедри в різні роки були такі вчені:
Видатні вчені, що працювали на кафедрі:
Серед викладачів кафедри були видатні вчені: О.М. Дінник, С.А. Заборовський, С.Б. Шарбе (професор, магістр астрономії, у 1907-1913 рр. очолював кафедру аналітичної механіки), А.Ш. Локшин, викладачі В.Є. Загулін, Н.М. Добринін, А.С. Іловайський, Г.А. Скуратов; керівник секції теоретичної механіки Я.І. Грдіна; керівники секції гірничо-заводської механіки В.М. Маковський, К.Е. Рерих; доценти А.О. Співаковський, А.А. Горін, Н.П. Грішкова, В.С. Макаров.
Одним з основних напрямків наукових досліджень колективу кафедри з моменту її створення є динамічна теорія розрахунку шахтних підйомних установок. Професор С.А.Заборовський вивчав питання розрахунку стальних канатів, шахтних клітей та кріплень. Постановка та рішення цих питань в той час були новаторськими.
Створена акад. О.М. Дінником лабораторія механічних випробувань стала в Україні центром випробувань сталевих канатів та іншого гірничого обладнання. О.М. Дінник створив наукові школи в області теорії і розрахунку підйомних канатів, стійкості пружної рівноваги, вчення про тиск гірничих порід. Для дослідження поздовжніх коливань канатів з вантажем, розташованим на кінці, він вперше розглянув канат, як континуальну пружну систему. Коефіцієнти стійкості, які він знайшов, увійшли в довідкову літературу. Розглядаючи в першому наближенні гірничу породу, як пружне ізотропне середовище та використовуючи засоби теорії пружності, О.М. Дінник визначив закон розподілу та величину напруги в гірничих виробках. Широко відоме його дослідження скривлення бурових свердловин та динамічний розрахунок ударної штанги.
Учень О.М. Дінника, проф. А.Ш. Локшин отримав вчену ступінь доктора прикладної математики після захисту дисертації на тему: «Динамічні напруження в підйомних канатах». В монографії, присвяченій визначенню динамічних напружень в підйомних канатах постійної довжини та змінного перерізу, розглянуті задачі про раптову зупинку верхнього кінця канату, передачу швидкості кінцевому вантажу, раптове додавання кінцевого вантажу та ваги канату, прискорену швидкість руху верхнього кінця, а також про динамічні напруження в канатах змінної довжини. Ця робота з’явилась важливим етапом розвитку вчення про динамічні процеси, які відбуваються в підйомних канатах. Вона стала основою цілого ряду досліджень в цьому напрямку. Багато трудів А.Ш. Локшина переведені на німецьку, французьку та англійську мови.
Професор Ф.В. Флоринський був учнем А.Ш. Локшина та послідовником наукової школи О.М. Дінника з розрахунку шахтних канатів, вибору їх оптимальних параметрів та прогнозуванню їх довговічності. Він вперше вирішив задачу про граничні значення уповільнення при запобіжному гальмуванні шахтної підйомної машини. Результати багатолітніх досліджень проф. Ф.В. Флоринського відзеркалені в монографії «Динаміка шахтного підйомного канату». У цій монографії вперше обґрунтовано прийняття поперечних розмірів підйомного канату. Ця монографія є настільною книгою декількох поколінь вчених, в тому числі учнів Ф.В. Флоринського, які працювали в області теорії стальних канатів. В різні роки динамічній теорії розрахунку сталевих канатів присвячували свої дослідження багато вчених та викладачів, в тому числі акад. АН України, проф. В.А. Лазарян, проф.. Н.П. Гришкова-Дінник, доценти І.А. Локшин, Е.М. Карасик, Є.Г. Степанов, Д.Н. Косенко, С.І. Ляховицький та інші.
Учень проф. Ф.В. Флоринського, Леонід Вікторович Колосов (1938-2000), вченийв галузі шахтного підйому. У 1960 р. закінчив Дніпропетровський гірничий інститут за спеціальністю “Гірничі машини”. Три роки працював інженером-конструктором рудника на Камишбурунському залізорудному комбінаті, після чого закінчив аспірантуру і захистив у 1967 р. кандидатську дисертацію. Л.В. Колосов є продовжувачем наукової школи теорії і розрахунку шахтних підйомних канатів, що була сформована в гірничому інституті А.Н. Динником та Ф.В. Флоринським. Л.В. Колосов досліджував динаміку сталевих канатів в умовах їх взаємодії з піднімальною машиною. Його дослідження сумісного рішення механічної системи і системи керування приводом та гальмом підйомної машини знайшли відображення в монографії “Вертикальный транспорт на горных предприятиях” (1975 р.). Під керівництвом Л.В. Колосова був створений новий науковий напрям з розрахунку і конструювання плоских гумотросових канатів, розроблена теорія розрахунку цих канатів, їх конструкції, технічна документація з виготовлення та експлуатації. Створені Л.В. Колосовим канати другого покоління з 1995 р. та по сьогодення виготовляються на РМЗ ВАТ “Кривбасзалізорудком” і експлуатуються на всіх багатоканатних підйомах Кривбасу, на вугільних шахтах Росії, України, Казахстану. Дослідження зі створення теорії усталісного руйнування канатів узагальнені їм у докторській дисертації “Научные основы разработки и применения резинотросовых канатов подъемных установок глубоких рудников” (1987 р.) У 1988 р. йому було надано вчене звання професора. Він є автором понад 200 наукових праць, під його керівництвом 9 аспірантів захистили кандидатські дисертації, п'ятеро – стали докторами технічних наук. Послідовником наукової школи професора Л.В. Колосова, професором Ропаєм В.А., надруковано більше 140 наукових робіт у вказаному науковому напрямі, отримано 30 патентів на конструкції сталевих і гумотросовых канатів, конвеєрних стрічок і способи їх виготовлення. За участю проф. Ропая В.А. розроблено і впроваджено у виробництво 10 технічних умов на нові конструкції канатів. По патенту України № 21061, опублікованому 15.06.2001, бюлетень №5, «Плоский зрівноважувальний канат» (автори: Колосов Л.В., Ропай В.А. (НГУ), Шидо М.М., Савіцький В.І. (ВАТ Кривбасзалізорудком)) на підставі ліцензійної угоди вперше на території СНД випускаються плоскі гумотросові зрівноважувальні канати (ГТК) в м. Кривий Ріг, ВАТ Кривбасзалізорудком. ГТК експлуатуються в Україні , Білорусії, Казахстані, Росії.
З 1981 р. на кафедрі з’явився новий напрям досліджень – вивчення динаміки та міцності рухомого потягу залізничного транспорту та мостових конструкцій (проф. С.Є. Блохін). Математичне моделювання, масштабні натуральні випробування дали змогу отримати ряд технічних рішень, які зменшують знос колісних пар та рейок, збільшують довговічність використання мостових конструкцій, підвищують безпеку експлуатації кар’єрних потягів. У 1988 р. була створена галузева науково-дослідна лабораторія динаміки та міцності несучих конструкцій штучних споруд гірничо-металургійних підприємств півдня України.
Динаміку підйомних установок досліджували М.А. Черниш, А.М. Обухов, В.В. Безпалько, Л.Я. Фомичева, Т.І. Жигула, К.С. Заболотний, В.П. Франчук, А.С. Поверський, М.В. Полушина. Результати досліджень цих вчених дали можливість обґрунтувати нові засобі проектування високопродуктивних шахтних підйомних установок, забезпечити безпеку їх експлуатації на великій глибині. Ще одним з напрямків наукових досліджень кафедри є вивчення динаміки та міцності гірничо-транспортних та збагачувальних машин і споруд. В цьому напрямку брали активну участь професори Р.П. Дідик, Б.В. Виноградов, Л.В. Колосов, доценти, кандидати технічних наук Е.В. Широченко, Ф.В. Чудновський, А.М. Трудов, С.І. Ляховицький, Л.П. Волошина, В.І. Роздяловський, Т.Б. Гвай. Вчені кафедри розробили розрахунки елементів конструкцій гірничих машин: відвалоутворювача (доц. В.М. Трудов), тягових та вантажних ланцюгів (доц. В.Ф. Угольніков). Над створенням елементів конструкцій збагачувального обладнання працювали доценти В.П. Равішин та В.В. Плахотнік. Результати їх досліджень дали змогу підвищити ефективність експлуатації вібраційних грохотів та бутар з гумотросовими струнами. Проф. Р.П. Дідик сформував на кафедрі новий науковий напрям – використання енергії вибуху для зварювання різнорідних металів та зміцнення деталей гірничотранспортних та металургійних машин. Група вчених (проф. І.В. Бельмас, проф. Л.В. Колосов) обґрунтувала та впровадила до практики проектування параметрів стрічкових конвеєрів на перехідних ділянках, які забезпечують збільшення терміну придатності гумотросових стрічок до 5 років, розробили теорію розрахунку стрічкових конвеєрів.
З 1970 р. група наукових співробітників під керівництвом проф. Б.В. Віноградова працювала над створенням та удосконаленням великих рудопомольних млинів та розробила методику динамічного розрахунку великих редукторів, які використовуються у приводах млинів, а також методику розрахунку довговічності відкритих зубчастих передач. З 1981 р. на кафедрі з’явився новий напрям досліджень – вивчення динаміки та міцності рухомого потягу залізничного транспорту та мостових конструкцій (проф. С.Є. Блохін). Математичне моделювання, масштабні натуральні випробування дали змогу отримати ряд технічних рішень, які зменшують знос колісних пар та рейок збільшують довговічність використання мостових конструкцій, підвищують безпеку експлуатації кар’єрних потягів. У 1988 р. була створена галузева науково-дослідна лабораторія динаміки та міцності мостових конструкцій гірничо-металургійних виробництв півдня України.
Готуючи науково-педагогічні кадри, кафедра зберігала основні наукові напрямки, які були сформовані О.М. Дінником. Він захистив три дисертації на здобуття наукового звання магістру механіки (1908), доктора-інженера (1912) та магістра прикладної математики (1915).
На кафедрі докторські дисертації захистили А.Ш. Локшин (1928); Ф.В. Флоринський (1946); Л.В. Колосов (1987); С.Є. Блохін (1989), Ропай В.А. (1998). Р.П. Дідик, Б.В. Виноградов, В.І. Пожуєв, І.В. Бельмас, К.С. Заболотний, Л.В. Новікова, Колосов Д.Л. з успіхом захистили докторські дисертації, основна частка яких була виконана під час роботи цих викладачів на кафедрі будівельної та теоретичної механіки. Кандидатські дисертації захистили: Д.Н. Косенко (1948), Є.С. Степанов (1949), Е.М. Карасик, С.І. Ляховицький (1953), В.Н. Трудов (1961), В.Ф. Угольніков (1962), Р.П. Дідик (1965), І.А. Локшин (1966), Н.А. Черниш, Б.В. Виноградов, Л.В. Колосов (1967), А.С. Поверський (1970), В.В. Безпалько, А.Н. Обухов (1975), В.А. Ропай (1976), Л.Я. Фомичева, О.М. Долгов (1977), І.В. Бельмас (1978), К.С. Заболотний (1979), В.Д. Кірнос (1984), В.І. Пожуєв (1986), І.В. Данович, С.О. Тітов (1988), Матисіна Н.В. (1989), Колосов Д.Л. (2002), Колосов Д.Л. (2015).
Викладачі, що присвятили життя роботі на кафедрі:
Василь Іванович Роздяловський викладав теоретичну механіку, опір матеріалів, будівельну механіку, займався науково-дослідною роботою. Василь Іванович народився у м. Кам’янець Гродненської губернії (нині Брестська область Білорусі) у 1914 р. Його батько, Роздяловський Іван Васильович, на той час був студентом лісового інституту, а мати, Марія Степанівна, працювала вчителькою. У 1915 р., під час Першої Світової війни, сім’я евакуювалася до м. Катеринослава. У 1916 р. батько закінчив лісовий інститут у Харкові, після чого з сім’єю переїхав до Смоленської губернії, де у 1923 р. остаточно оселився у м. Рославль. Там у 1930 році В.І. Роздяловський завершив середню школу, після чого працював робочим зв’язку на будівництві залізниці. У 1931 р. він поступив на третій курс Рославльського вечірнього робфаку, після завершення якого у 1933 р. вступив до Московського інституту інженерів залізничного транспорту. Після навчання у 1939 р. В.І. Роздяловського направили на роботу до Московської контори з проектування Байкало-Амурської магістралі, але невдовзі призвали до лав Червоної армії. Служив у залізничних військах, де пройшов шлях від рядового до інженер-капітана. Проходив службу у Забайкальському військовому окрузі, брав участь у Великій Вітчизняній війні на Карельському фронті у 1943-1944 рр. Як військовий інженер займався відновленням залізничних шляхів в Україні. Завершив службу у м. Дніпропетровську. В.І. Роздяловський мав два ордени та 12 медалей. Зокрема, він був нагороджений медалями „За оборону Радянського Заполяр’я”, „За участь у Великій Вітчизняній війні”, „За відновлення підприємств чорної металургії півдня” та ін.
- 9 березня 1979 р. В.І. Роздяловський вийшов на пенсію, але продовжував підтримувати зв’язки з інститутом.
- Василя Івановича не стало 23 червня 2007 р. Похований він був на кладовищі міста Сендендре в Угорщині.
|
||||||||||||||